راهنمای سایت
جستجو:
ورود کاربران
 
 
فراموشی کلمه عبور
رای دهید

نکات ضد پیری در میانسالی (بخش اول)

نکات ضد پیری در میانسالی (بخش دوم)

 

نکات ضد پیری در میانسالی (بخش سوم)

11- تکانی به خودتان بدهید

به دلیل کاهش یافتن توده عضلانی بدن شل و افتاده می شود. البته کم تحرکی  و نداشتن فعالیت های ورزشی و تمایل خود به خود بدن به قوز کردن به ویژه در حالت نشسته نیز این وضع را پدید می آورد. این دو موضوع به توجه فوری و ضروری نیاز دارد.

 

عضلات خود را حرکت دهید

صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید و پیاده سرکار بروید. اگر مسیرتان دور است. می توانید نصف مسیر را با وسیله نقلیه و نیم دیگر آن را پیاده بروید. اگر با خودروی خودتان بیرون می روید آن را کمی دورتر پارک کنید و مقداری از مسیر را پیاده بروید.

عادت کنید از پله ها استفاده کنید نه آسانسور. هفته ای دو الی سه بار زمان صرف ناهار را به کلاس های بدن سازی، شنا یا پیاده روی اختصاص دهید. آنچه را امکان انجام دادنش آسان تر و لذت بخش تر است انتخاب کنید. اگر در منطقه زندگی تان آلودگی هوا کمتر است بهتر است با دوچرخه رفت و آمد کنید. در طول روز عضلات باسن خود را چند بار سفت کنید و این کار را در مورد شکمتان نیز انجام دهید. این کار باعث تقویت عضلات باسن و شکم می شود.

 

پیاده روی بهترین دوست

قدم به پیش بگذارید سرتان را صاف نگه دارید و منظم نفس بکشید. برای آنکه پشتتان صاف و دستانتان آزاد باشد از کوله پشتی استفاده کنید. کفش کتانی پیاده روی به پا کنید. کفش های مخصوص محل کارتان را در کوله پشتی قرار دهید. برای موثر تر بودن پیاده روی می توانید از مچ بندهای سنگین دور قوزک پا یا مچ دست استفاده کنید. ( در فروشگاه های لوازم ورزشی موجود است)

 

پیاده روی بهترین داروست

متاسفانه، اغلب افراد با شانه های آویزان، کمر خم و شکم بیرون داده پشت میز کارشان می نشینند. وقتی که در سر کار هستید همیشه کمرتان را صاف نگه دارید و شکمتان را تو ببرید. با این کار هم پر انرژی تر و هم جوان تر به نظر می رسید.

 

آیا می دانستید ؟

- با بالا رفتن سن مقدار کلاژن عضلات کاهش می یابد. که اولین آثار این در بازوها نزدیک زیر بغل و باسن دیده می شود.

- برای پیشگیری از این روند بهترین راه ورزش است.

- پیاده روی به دلایل بسیار مفید است. چون دستگاه تنفسی را تقویت و کمک می کند که به سلول ها اکسیژن بیشتری برسد. که در نتیجه آن حالت عضلات بدن محفوظ می ماند.

- پیاده روی همچنین از تشکیل چربی های زیر پوست بی اندازه پیشگیری می کند. چهل دقیقه پیاده روی روزانه عادت بسیار خوبی است که فرد می تواند تا کهنسالی نیز آن را ادامه دهد.

 

نکات کلیدی

-  پیاده روی بی وقفه به مدت نیم ساعت و با سرعت متوسط باعث سوخت 230 کالری می شود.

- سعی کنید حتی اگر گران باشد کفش خوب بخرید که نه خیلی سبک باشد و نه سنگین. بند آن را بلند و نازک انتخاب کنید تا  بتوانید آن را دور ساق پا گره بزنید که هنگام پیاده روی ایجاد مزاحمت نکند.

 

12- آب زیاد بنوشید

آب انگـور به ویژه قرمز رنـگ آن بر روی خـلق و خـوی و سلامـت انسان تاثیری بیش از انـدازه دارد. می توانید روزی دو لیوان از آن را بنوشید. سعی کنید همراه با آن مقدار زیادی آب نیز برای رفع تشنگی بنوشید.

 

خطر نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکلی باعث پیری زودرس می شود و نیز به دستگاه گوارش، کبد و سلول های مغز آسیب می رساند. مغز فرد الکلی سی ساله شبیه به فرد پنجاه ساله است و گذشته از این مصرف نوشیدنی های الکلی به علت ایجاد حالت برافروختگی و به وجود آمدن رگ های  خونی در سطح پوست باعث زشت شدن صورت می گردد.

 

آیا می دانستید؟

- در حالت عادی روزانه باید در حدود یک و نیم لیتر آب –تقریبا معادل شش لیوان –بنوشید.

 

نکات کلیدی

-  به جای قهوه یا چای معمولی، چای سبز بنوشید.

- آب بنوشید اما به اندازه منطقی به طوری که کلیه ها را به کار اضافه وادار نکنید.

 

13

13- از بین بردن موهای زائد

موهای بدن نیز تحت تاثیر تغییرات هورمون ها قرار می گیرند. کاهش استروژن سبب افزایش موهای صورت می شود. در حالی که موهای بدن رو به کم شدن می روند.

 

موی زائد را پیدا کنید و از بین ببرید

به یک آینه با قدرت بزرگ نمایی در حمام (  و در صورت امکان لامپی در نزدیکی آن) نیاز دارید. برای جنگ روزانه با موهای زشت و سیاه پشت لب و چانه یک آینه کوچک دستی با قدرت بزرگ نمایی و دو موچین یکی برای کیف دستی و یکی برای حمام لازم  دارید. اجازه ندهید که دیگران موچین شما را مورد استفاده قرار دهند. صورت پسر جوان شمل که پر از جوش است امکان دارد باعث عفونت پوست شما شود.

 

با موهای کم رنگ، بور و یا کرکی چه کار باید کرد؟

اگر موهای شما بور، کرکی –قهوه ای روشن یا حالتی مختلط از هر دو –است امکان دارد  با بالاتر رفتن سن احساس کنید که آن ها نیز بیشتر شده اند. یا می توانید آن ها را با موم بکنید. که البته دوباره رشد خواهند کرد. و یا می توانید موهای بلندتر را با قیچی و یا تیغ کوتاه کنید و بقیه را که کوتاه ترند به حال خود بگذارید.

 

آیا می دانستید؟

اگر دنبال راه حل همیشگی برای برطرف کردن موهای زائد هستید می توانید این کار را با استفاده از روش الکترولیز انجام دهید. در این روش با استفاده از سوزن های استریل –و یک بار مصرف –ریشه مو از بین می رود و دوباره رشد نخواهد کرد. البته امروزه استفاده از لیزرهای ویژه کاهش موهای زائد نیز بسیار رواج دارد و نتایج خیلی خوبی هم داشته است.

اگر موهایتان به قدری زیاد است که شما را اذیت می کند می توانید با صرف هزینه معقول یکی از دو روش یاد شده را مورد استفاده قرار دهید .

 

نکات کلیدی

- درمان با جایگزین های هورمونی (HRT) باعث کاهش موهای زائد صورت و بدن می شود.

- هرگز از تیغ، کرم های موبر یا فوم –به ویژه برای صورت –استفاده نکنید. آن ها می توانند باعث افزایش رشد مو بشوند. 

 

14- قدر استخوان هایتان را بدانید

پوکی استخوان اغلب بیماری خاموش نامیده می شود. زیرا از دست رفتن توده استخوانی بدون هیچ نشانه ای رخ می دهد. این اتفاق اغلب به دلایل ارثی و به دنبال کمبود مواد معدنی استخوان ها در زنان 45 سال به بالا روی می دهد که البته می توان از آن پیشگیری کرد.

 

کنترل کردن مقدار کلسیم

مواد معدنی و کلسیم اصلی ترین اجزای استخوان ها هستند و به استخوان استحکام می بخشند. کاهش استروژن که براثر یائسگی به وجود می آید باعث انتقال کلسیم از استخوان به دیگر نقاط بدن می شود و در آن جا مانند (غضروف ها –تاندون ها –مجرای  ادرار و عدسی چشم) آثار زیانباری از خود به جا می گذارد.

پس بسیار ضروری است که مقدار کلسیمی که به بدن می رسد همواره کنترل کنید. اما مهم تر از همه این است که کلسیم رسیده به بدن را مستقیم به سوی استخوان ها هدایت کنید. برای این کار به مواد دیگری نیاز است مهم ترین و نخستین آن مواد ویتامین Dاست. با قرار گرفتن در معرض آفتاب، ویتامین D در بدنتان تولید خواهد شد (البته با رعایت احتیاط های لازم). همچنین می توانید با خوردن روغن ماهی و تخم مرغ نیاز بدن را برآورده سازید. بدن افزون بر ویتامین D به ویتامین های C,B,Kو سیلیسیوم و روی نیاز دارد. مصرف روزانه پنج الی شش عدد میوه و سبزی نیازهای بدن را برآورده می سازد. با بالا رفتن سن و پس از یائسگی نیاز بدن به ویتامین D افزایش می یابد. مصرف روزانه 400 الی 800 واحد ویتامین Dو کلسیم توصیه می شود. مصرف بیش از این مقدار مجاز نیست.

 

با قوی تر کردن عضلات بدن به استخوان ها کمک کنید

تمرین های ورزشی برای سلامت استخوان ها ضروری است. عضلات شما هر چه قوی تر باشند بهتر می توانند استخوان ها را حمایت کنند.

عضلات به وسیله دیگری نیز می توانند استخوان ها را تقویت کنند. با خونرسانی بیشتر به استخوان ها و کمک به تولید سلول های استخوانی اگر شما هفته ای دو روز و به مدت یک ساعت ورزش کنید تراکم استخوانی شما به جای تنزل –که در خانم های یائسه که ورزش نمی کنند در حدود 2/5 درصد است –در حدود 10 درصد متراکم تر می شود. مناسب ترین ورزش ها برای این منظور عبارتند از:

پیاده روی، دوچرخه سواری، حرکات کششی، رقص، دو آهسته و ژیمناستیک .

 

آیا می دانستید ؟

- مواد معدنی استخوان های همه زنان پس از یائسگی مقداری کم می شود که البته مقداران در هر فردی با دیگری تفاوت دارد. پوکی استخوان براثر از دست رفتن مواد معدنی رخ می دهد در نتیجه استخوان ها ترد و شکننده می شوند و بیشتر در معرض شکستگی قرار می گیرند. بیشترین شکستگی های استخوانی در مهره ها، استخوان لگن (گردن فمور لگن) و  مچ دست ایجاد می شود.

- اصلی ترین عامل ایجاد پوکی استخوان وراثت است. اما عوامل دیگری نظیر کشیدن سیگار، نرسیدن کلسیم کافی به بدن، روش های زندگی کم تحرک  و کمبود استروژن نیز موثرند. که بعضی از این عوامل بر اثر یائسگی زودرس به وجود می آید. زنانی که به دلیل بی اشتهایی غذایی و یا  به علت زندگی ورزشکارانه عدم عادت ماهیانه دارند ممکن است استخوان هایشان در زمان یائسگی وضعیتی مشابه وضعیت دیگران نداشته باشد و در معرض خطر پوکی استخوان قرار گیرند.

- شما می توانید با انجام دادن آزمایش های گوناگون از وضعیت استخوان هایتان مطمئن شوید این آزمایش ها بدون درد هستند و سریع انجام می شوند.

 

نکات کلیدی

- درمان با هورمون های جـایگزینی (HRT) باعث رفع گـر گـرفتگـی می شود و فرد احساس خـوبی پیدا خواهد کرد. و در ضمن از پوکی استخوان نیز جلوگیری به عمل می آید.

- برای پیشگیری از کمبود کلسیم بدن باید لبنیات و روزانه هفت عدد بادام، جوانه لوبیا، توفو و ارزن مصرف کنید.

 

15- به گونه ای کلی نگرانه فکر کنید

یائسگی در سطوح گوناگون هم از لحاظ روانی و هم جسمانی در همه بدن تاثیر می گذارد. پس اکنون بهترین زمان برای یافتن شیوه درمانی کلی نگرانه است که بتواند همه مشکلات را یکی یکی حل کند.

 

نظریه کلی نگرانه

واژه کلی نگری (Holistic) از واژه یونانی (Whole) به معنای کل گرفته شده است. این کلمه برای شرح درمان هایی به کار می رود که فرد را موجودی مجهز به سیستم کنترل بیماری در نظر می گیرد. برخلاف پزشکی سنتی غرب که معمولا به از بین بردن نشانه ای با درمان بخشی از بدن توجه دارد درمان های کلی نگرانه در صدد ایجاد دوباره تعادل در کل بدن شخص است. بنابراین قصد آن این است که به بدن کمک کنند با حمله ای که به وسیله بیماری به آن می شود سازگاری پیدا و  آن را جبران کند. هومیوپاتی شناخته شده ترین گونه از این نوع درمان است اما روش های دیگری نیز رواج دارد. از جمله طب سوزنی، طب سنتی چینی، درمان های طبیعی ، درمان های گیاهی و استخوان درمانی (استئوپاتی).

 

استخوان درمانی روش به سرعت در حال توسعه

مهم ترین وسیله ها در این روش درمانی دست ها هستند. دست ها آموزش می بینند که بر هم خوردن تعادل و تنش های بدن را تشخیص دهند و سلامت بدن را دوباره برگردانند. دو روش کاری وجود دارد:

یکی کار کردن بر روی اسکلت اعضای داخلی و دیگر اندام های بدن. دستگاه گردش خون و اعصاب است و روش دیگر بازسازی جریان انرژی در کل بدن برای درمان بیماری هاست.

 

آیا می دانستید ؟

- احساس هر گونه تنش یا درد، انرژی را افزایش می دهد. هدف استخوان درمانی، آزاد سازی این انرژی است به طوری که بتواند به همه بدن استفاده برساند.

- درمان شامل دو بخش است : تشخیص وضعیت کلی بدن بیمار و سپس پی بردن به مشکل جهت درمان، روش های متفاوت درمان با دست که این مشکلات را رفع می کند.

- اغلب بیماران پس از نخستین جلسه درمان بی درنگ بهبود عمومی و کسب انرژی را حس می کنند.

- استخوان درمانی مانند روش های دیگر برای دوران یائسگی بسیار مفید واقع می شود و ترشح هورمون ها در سلول های عصبی را تنظیم می کند.

 

نکات کلیدی

- استخوان درمانی در درمان کمر درد چندان موفق نیست. اما در برقراری تعادل سلامت کل بدن و ذخیره انرژی در هر یک از قسمت های بدن موثر است.

- در مواردی تنها یک جلسه درمان کفایت می کند اما جلسات ماهیانه برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است.

 

 

گردآوری و تنظیم: نایس کلوب

برگرفته از کتاب 60 نکته ضد پیری مترجم گلی نژاد

برچسب ها:


مطالب دیگر:

اشتراک
نظر شما
نام:
نظر:  
عضویت در خبرنامه نایس کلوب
  
جستجو در سایت بر اساس کلمات کلیدی:

صفحه اصلی | درباره ما | قوانین و مقررات سایت | تماس با ما | راهنمای سایت | تبلیغات در سایت
عضویت در سایت | معرفی سایت به دوستان

E-mail: info@nicecloob.com
Phone: 09198145162 - 09381578776
آدرس: بابل - خیابان بابلسر - کوچه آخوندی - ساختمان مانلی
مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
لطفاً پیش از استفاده از سایت صفحه راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت بدان معناست که شما قبلاً صفحه راهنمای سایت را مطالعه کرده و به مفاد آن واقفید.

به نایس کلاب امتیاز دهید