راهنمای سایت
جستجو:
ورود کاربران
 
 
فراموشی کلمه عبور
رای دهید

نکته های 1

رسیدن به این سن را جشن بگیرید

این سن عالی است. رسیدن به پنجاه سالگی به هیچ وجه « شروع پایان» نیست.

این روزها جشن تولدد پنجاه سالگی شروعی تازه و آغاز مرحله ای جدید در زندگی شماست.

به برکت پیشرفت های پزشکی، زیبائی و علوم تغذیه و .... شما می توانید برای سالهایی که در پیش دارید همچنان زیبا بمانید. با این همه یائسگی به هیچ وجه رخدادی جزئی نیست برای نگهداری آنچه تاکنون بدیهی می پنداشتید باید کمی تلاش کنید.  

بیست نکته اول به شما یاری می دهد که شیوه زندگی خود را شناسایی کنید و شادتر زندگی را سالم تر پی بگیرید.

1- به حرف های بدنتان گوش دهید

با گذشت زمان چهره شما عوض می شود این حقیقتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. یاد بگیرید علائمی را که بدنتان برای شما می فرستد بشناسید و درک کنید در نتیجه می توانید به محض روبه رو  شدن با مشکل راه چاره آن را بیابید.

علائم پیری و علت های آن

علائم اصلی پیری عبارتند از :

- تشکیل سلولیت :

احتباس آب، تغذیه نامناسب، نداشتن امکان انجام دادن فعالیت های ورزشی ( نکته های 7-23و 40 را بخوانید)

- افتادگی عضلات، از بین رفتن حالت کشسانی پوست :

کاهش عملکرد هورمون ها، نداشتن امکان انجام دادن فعالیت های ورزشی (نکته 11 و 19 را بخوانید)

- پوست خشک و سفت  :

کاهش فعالیت غدد چربی، کمبود مرطوب کننده (نکته های 24 و 30 را بخوانید).

- افزایش اندازه دور کمر و بزرگ شدن شکم :

زیاد شدن اندروژن که با استروژن در ارتباط است شروع دوران ناباروری، پیدا شدن مشکلات روده ای ( نکته های 7- 56 و 57 را بخوانید).

- کمردرد  یا درد مفاصل، نداشتن قابلیت ارتجاعی :

بیماری های مفاصل و استخوان ها شروع کلسیم گیری از استخوان ها ( دانسیته غیر طبیعی استخوان) کشش های عضلانی (نکته های 9 و 14 را بخوانید)

- شل و کوچک تر شدن سینه ها :

کاهش استروژن بر اثر یائسگی، روند اجتناب ناپذیر جاذبه زمین (نکته های 39 و 50 را بخوانید)

مطمئن باشید که شکمتان بزرگ نخواهد شد

نخستین هدف شما این است رژیم غذایی تان را عوض کنید که بعدها دچار پشیمانی و شکمی بزرگ نشوید. برای صرف غذا وقت بگذارید و آن را به طور کامل بجوید. از مصرف مقدار سبزی خام، سیر و پیاز بکاهید ( که نفخ نکنید)

برای پیشگیری از یبوست، پیاده روی خود را افزایش دهید آب بیشتر بنوشید و بر مقدار فیبر مصنوعی غذاهای غله ای (سریل) صبحانه بیفزایید. هنگام ایستادن حتما شکمتان را فرو ببرید و صاف بایسیتد.

آیا می دانستید؟

از بیست و پنج سالگی به بالا اگر ورزش نکنید از توده عضلانی شما کاسته و به جای آن چربی انباشته می شود. در سنین یائسگی این روند بیشتر خود را نشان می دهد و اندام شما تغییراتی پیدا می کند:  سینه و ناحیه اطراف آن لاغرتر و همزمان شکم بزرگ تر و دور کمر پهن تر می شود.

شما نمی توانید جلوی این روند را به طور کامل بگیرید اما با ورزش های مناسب مخصوص ناحیه کمر و سینه می توانید آن را کنترل کنید.

زمانی که تصمیم به شروع ورزش جدید یا حرکات هوازی (ایروبیک) می گیرید همواره این روند را در نظر داشته باشید.

نکات کلیدی

- هفته ای یک بار خود را برهنه در آینه ببینید.

- داشتن شکم بزرگ، کند و کم تحرک بودن، بیشتر از چین و چروک شما را مسن نشان می دهند.

- برای پیشگیری از بزرگ شدن شکم ورزش های کاهش اندازه شکم را هر روز انجام دهید.

2-  از عینک به عنوان وسیله تزئینی استفاده کنید.

شما نمی توانید پس از چهل و پنج سالگی از دوربین شدن چشم هایتان جلوگیری کنید. این پدیده روندی طبیعی و بخشی از زندگی است. زنانی که هیچ گاه عینک استفاده نکرده اند. برای شان کمی عجیب است. پس اهمیت دارد که هزینه بیشتری صرف عینک های شیک کنید تا ظاهر شما را از انچه می خواهید بهتر نشان دهد.

گه گاه یا همیشه ؟

اگر عینک های دو کانونی (بای فوکال) را نمی پسندید دو حق انتخاب دیگر در پیش رو دارید. عینگ های مولتی فوکال که با آن می توانید در فاصله های متفاوت ببینید و عینک مطالعه که تنها برای فاصله های نزدیک به کار می رود. عینک های دو کانونی گران تر است از آن جا که چشمان شما دوربین است می توانید آن را در طول روز استفاده کنید و به تعویض عینک در طول روز نیازی ندارید. هر چند ممکن است بدون عینک احساس ناراحتی کنید حتی هنگام تعویض لباس عصر و یا زمان ورزش چون این عینک ها برای شما تازگی دارند می توانید گاهی اوقات آن ها را از چشمان بردارید البته گاهی اوقات باید دنبالشان بگردید پس بهتر است چند بند  عینک با رنگ ها و طرح های متفاوت تهیه کنید و آن ها را با توجه به رنگ لباس هایتان مورد استفاده قرار دهید. به این ترتیب همیشه عینک شما دور گردنتان آویزان است و هر لحظه می توانید آن را در دسترس داشته باشید. پذیرش دوربین شدن چشم نخستین گام برای پذیرش سن خودتان است.

اهمیت انتخاب قاب عینک

برای انتخاب قاب عینک ارزش دارد که وقت بگذارید. عینکی که با چهره تان جور نباشد سن شما را بیشتر نشان می دهد. طرح و رنگ آن حتما باید با فرم چهره و خصوصیات فردی شما جور در آید. وقتی آن را امتحان می کنید در آینه ابتدا از نزدیک و سپس از دور خود را نگاه کنید. تا ببینید دیگران از فاصله دور شما را چطور می بینند بهتر است از یکی از دوستانتان بخواهید هنگام خرید عینک همراهتان باشد چون همراهی یک نفر دیگر به سود شماست. اگر از لحاظ مالی برای تان مشکل نیست بیش از یک عینک بخرید تا در مراسم و وضعیت های گوناگون از آن ها استفاده کنید.

آیا می دانستید ؟

بین سال های چهل تا چهل و پنج سالگی نشانه هایی از دوربینی در چشمان شما پدید می آید. در این سنین از حالت ارتجاعی عدسی چشم کاسته می شود که عدم تطابق کامل دید را در پی دارد.

هنگامی که از نزدیک به چیزی نگاه می کنید اجسام را به طور واضح و شفاف نمی بینید . این روند تا شصت سالگی افزایش پیدا می کند و پس از آن تقریباً ثابت می ماند.

در حال حاضر شما نمی توانید از دوربین شدن چشمانتان جلوگیری کنید یا آن را به تاخیر اندازید. شما باید چند سالی صبر کنید تا علم پزشکی موفق به انجام دادن این عمل شود در حال حاضر لنزهای چشمی موجود است که می تواند به شما کمک کند که البته روز به روز در حال پیشرفت است.

نکات کلیدی

- جلد عینک های سفت و محکم تهیه کنید تا عینک تان در آن محفوظ بماند. رنگ های روشن تر را انتخاب کنید تا پیدا کردن آن در کیفتان برای تان راحت تر باشد.

- در بعضی از مکان های خاص، مثل حمام یا آشپزخانه، عینک های اضافی با بند در دسترس داشته باشید.

3- استرس را از خود دور کنید

کاهش هورمون های تخمدان ها که گاه به آن ها می توان گفت «هورمون های باروری» باعث فشارهای عصبی می شود که فرد پیش تر  آن را نداشته است. یاد بگیرید که چگونه همیشه و همه جا آرامش خود را حفظ کنید.

از دیافراگم نفس بکشید

نخستین چیز لازم برای آرامش شما این است که یاد بگیرید درست نفس بکشید. برای این کار باید از دیافراگم خود استفاده کنید عضله گنبدی شکل قرار گرفته در حفره شکم و سینه که به عنوان عضله بزرگ تنفسی عمل می کند. با شانه های صاف در حالی که دستانتان در کنار باسن آویزان است بایستید و عمیق نفس بکشید. بگذارید شکمتان مثل بادکنک بزرگ شود نفس خود را در حدود دو الی سه دقیقه نگه دارید سپس آن را به آرامی تخلیه کنید. این کار را دست کم دوازده بار در روز انجام دهید.

چند تمرین یوگا برای  حفظ خونسردی

- بایستید انگشتان دستانتان را به هم قلاب کنید. کف دستانتان را رو به بالا بچرخانید و دست های را صاف بالا بکشید تا کف دستانتان به سمت بالا روی سرتان قرار گیرد.در حدود ده الی پانزده ثانیه در این حالت بمانید. کف دستانتان را به سمت پایین و دوباره به سمت بالا بچرخانید. این کار را چند بار تکرار کنید.

- به حالت تصویر شماره یک زانو بزنید و از دیافراگم نفس عمیق بکشید. انگشتان دستان را قلاب کنید ودستانتان را بالا ببرید. کف دستها را رو به بالا بچرخانید تا آنجا که می توانید دستان خود را به سمت بالا بکشید و نفس خود را بیرون بدهید.

- به حالت تصویر شماره 2 بنشینید به حالتی که یک زانو خم و از روی پای دیگر رد شده باشد کمرتان را صاف نگه دارید کف دستانتان را به هم بچسبانید و بالای سرتان ببرید. آرام از دیافراگم نفس بکشید نفس خود را در حدود دو الی سه دقیقه نگه دارید و سپس آن را به آرامی بیرون بدهید. در هنگام تکرار پاهای خود را جا به جا کنید.

- در حالت تصویر سه بنشینید پای چپ را صاف دراز و پای راست را خم کنید. دست چپ را به پشت کمرتان بگذارید و سعی کنید با دست راست انگشت شست پای خود را بگیرید. در حدود بیست ثانیه در این حالت راست بمانید. سپس با دست و پای دیگر این حرکت را تکرار کنید.

آیا می دانستید ؟

- برای رفع استرس از چند تمرین می توانید استفاده کنید.

- تمرینات کوندالینی یوگا هم برای سلامت جسم و روان و هم برای تقویت بدن بسیار مفید است.

- ماساژ های ایورودیک که از هند قدیم سرچشمه گرفته نوعی ماساژ جامع است که باعث پخش انرژی در بدن و کاهش فشار ان می شود.

- ماساژ صورت، روشی عمیق و آرام است که جاهای دارای کشیدگی را شناسایی و با به کار بردن بر روی این نقاط آن ها را از بین می برد.

- ماساژ شیاتسو روشی است که با لباس انجام می شود و با فشار دادن نقاطی خاص در بدن توسط انگشتان باعث بهبود می شود ( فشار درمانی).

نکات کلیدی

- استرس کم و ملایم برای جوان ماندن موثر است. چون با آزاد سازی آدرنالین باعث مهار واکنش ها می شود.

- نفس های عمیق از دیافراگم را روزی دو بار انجام دهید.

4- به شیوه لباس پوشیدن خود توجه کنید.

شیکپوش بودن به معنای پوشیدن لباس بیست ساله ها نیست. جسم و فکرتان عوض شده و زمان آن رسیده است که طرز لباس پوشیدنتان را با وضعیت جدید خود وفق دهید.

به هرقیمت دوری کنید

تاپ های کوتاه بالای ناف ،دامن های کوتاه، لباس های چسبان، موهای خیلی بلند،؛ رنگ موهای زننده (هشدار پس از دوران یائسگی موها کمی قرمزی پیدا می کنند) و هر چیزی که مادر شوهرتان می پوشد.

تنها گاهی آن هم با احتیاط انتخاب کنید.

جواهرات ارزان قیمت، پولک، پارچه های طرح پوست مار یا پوست پلنگ، پاشنه های بلند و باریک ، کفش های ورزشی مخصوص نوجوانان، لباس های بالاتنه تیره رنگ، چون شما را بیمار گونه نشان می دهد و هر چیزی که دختران دوست دارند.

وضعیت جدید خود را در نظر بگیرید.

به نظر شما دور کمرتان کمی پهن تر نشده است؟ دیگر کمربندهای باریک خود را سفت نبندید. به جای آن از کمربندهای پهن تر استفاده کنید وآن را کمی بالاتر و شل تر ببندید. آیا شکمتان کمی بزرگ تر نشده است؟ می توانید با پوشیدن بلوزها یا ژاکت های کمی بلندتر آن را پنهان سازید. آیا سینه هایتان کمی شل تر شده است؟ از سینه بندهای مناسب استفاده کنید (نکته 39 را بخوانید) .

آیا می دانستید؟

- هیچ وقت لباستان را با عجله نخرید. همیشه برای خرید وقت کافی بگذارید و با دقت انتخاب کنید.

- در نور روز امتحان کنید که چه رنگی بیشتر به شما می آید. زیورالات با کیفیت را بخرید.

نکات کلیدی

- خودتان را لاغر نگاه دارید تا بتوانید هر آنچه را دوست دارید بپوشید.

- تصور کنید که طراح لباس هستید همه لباس های قبلی خود را کنار بگذارید و لباس های جدید مناسب تهیه کنید.

5- حرکات موزون و جوان ماندن

اگر در طول یک روز حرکات موزون انجام ندهید ان روز خود را از دست داده اید هیچ زمان برای شروع مجدد این ورزش دیر نیست چه تنها باشید چه همراه با دیگران .

تمرین حرکات موزون در منزل

لباس مناسب و یک جفت کفش زنانه بپوشید. آهنگ مورد علاقه خود را بگذارید. 20 دقیقه حرکات موزون همراه با موسیقی در طول روز اثر بسیار خوبی در خلق و خوی شما می گذارد گردش خون و تنفس را بهبود می بخشد و سوخت و ساز را افزایش می دهید و در نتیجه احساس شادابی خواهید کرد. حرکات موزون ورزشی لذت بخش و شادی آفرین است از آن غافل نشوید.

در کلاس های آموزشی حرکات موزون ثبت نام کنید

دیگر زمان آن رسیده که بخشی از روز را به خود اختصاص دهید و در کلاس های حرکات موزون ثبت نام نمایید. می توانید این کار را با همراهی یک یا چند تن از دوستانتان انجام دهید که فرح بخش تر است اگر نشد خود به تنهایی به کلاس بروید. با این کار پی  می برید که هیچ گاه برای شروع دیر نیست در ضمن در این کلاس می توانید با افراد جدید آشنا شده و دوستان تازه ای پیدا کنید. این کار اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

آیا می دانستید ؟

- کلاس های متفاوتی برای حرکات موزون وجود دارد. در عین حال شما می توانید این کار را در منزل به تنهایی یا با دوستان انجام دهید.

نکات کلیدی

- حرکات موزون باعث ایجاد حس شادابی و جوانی می شود.

- انجام این حرکات هم به تنهایی و هم با دوستان لذت بخش است.

- می توانید به جای رفتن به رستوران یا مهمانی شام با دوستان خود در این کلاس ها شرکت نمایید.

 

مطالب مرتبط:

نکات ضد پیری برای خانمهایی در سن پنجاه سالگی (بخش دوم)

نکات ضد پیری برای خانمهایی در سن پنجاه سالگی (بخش سوم)

 

گردآوری و تنظیم: نایس کلوب

برگرفته از کتاب 60 نکته ضد پیری مترجم گلی نژاد

 

برچسب ها:


مطالب دیگر:

اشتراک
نظر شما
نام:
نظر:  
عضویت در خبرنامه نایس کلوب
  
جستجو در سایت بر اساس کلمات کلیدی:

صفحه اصلی | درباره ما | قوانین و مقررات سایت | تماس با ما | راهنمای سایت | تبلیغات در سایت
عضویت در سایت | معرفی سایت به دوستان

E-mail: info@nicecloob.com
Phone: 09198145162 - 09381578776
آدرس: بابل - خیابان بابلسر - کوچه آخوندی - ساختمان مانلی
مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
لطفاً پیش از استفاده از سایت صفحه راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت بدان معناست که شما قبلاً صفحه راهنمای سایت را مطالعه کرده و به مفاد آن واقفید.

به نایس کلاب امتیاز دهید